BERNARD ALLISON – Luther’s Blues
(Ruf RUF 1303, 2-CD)
Kun bluessuuruus Luther Allison kuoli 1997, hänen nuorimmaisensa Bernard Allison teki itselleen ja äidilleen pyhän lupauksen vaalia isänsä musiikillista perintöä jälkipolville. Sen hän on totta vie tehnyt: jokaisella Bernard Allisonin levyllä on vähintään yksi Luther Allisonin sävellys.
Tupla-CD:lle ”Luther’s Blues” Allison valitsi 20 isänsä biisiä, jotka hän on aiemmin tulkinnut omilla levyillään ja jotka nyt kuullaan uudelleen masteroituna pakettina. Tämä ei suinkaan ole ensimmäinen Luther Allisonin musiikkia kunnioittava albumi – esimerkiksi Walter Trout teki jopa samannimisen albumin 2013 – mutta läheisen sukulaisuussuhteen takia tietysti omistautunein.
Bernard ei myöskään tee isänsä kappaleista hiilipaperikopioita, vaan persoonallisia, omanlaisia tulkintojaan. Isä-Lutherin blues saa pojan käsittelyssä usein lisää potkua bluesrockista, funkysta ja soulista, mutta myös jazzikkaista sävyistä.
Hyvä esimerkki tästä on avaus Hang On, alun perin Pariisissa jo 1992 äänitetty biisi, josta Bernard teki uusintaversiona hyvin hendrixmäisen, psykedelisen kitararevittelyn samannimiselle albumilleen (2002). Ajallisesti toista ääripäätä edustaa pari Luther-valintaa Bernardin tuoreimmalta studiolevyltä ”Highs & Lows” (2022), Now You Got It ja I Gave It All. Maineikkaan Jim Gainesin tuottama albumi on Bernardin uran kaupallisesti suurimpia menestyksiä, ampaisihan se Billboardin blueslistan ykköseksi.
Jos näitä biisejä vertaa kokoelman rajuun aloitukseen, niin kyllähän Bernard Allisonin musiikki on muuttunut melkoisesti 20 vuodessa. Ei se nyt vieläkään mitään varsinaista easy listening -kamaa ole, mutta ehkä kuitenkin suurelle yleisölle aiempaa pehmeämpää ja helpommin lähestyttävää.
Makuasia tietysti, mutta mielestäni Bernardin parhaat Luther-tulkinnat löytyvät hänen soolouransa varhaisemmasta päästä. Väkisinkin esiin nousevat Lutherin tuotannon tunnetuimpia sävellyksiä edustavat Serious (Bernardin albumilta ”Chills & Trills”, 2008) ja Bad Love (albumilta ”Times Are Changing”, 1998).
Kokoomalevyn iso plussa on kuitenkin se, että sillä saa tilaa myös Luther Allisonin vähemmän tunnettu materiaali. Tällainen on esimerkiksi Compromising For Your Needs, jota Luther ei historiatietojen mukaan koskaan julkaissut omissa nimissään, mutta jonka Bernard otti mukaan jo aiemmin mainitulle ”Chills & Thrills” -albumilleen. Biisiharvinaisuus kuten sitä seuraava A Change Must Come (albumilta ”Born With The Blues”, 1997) sisältävät kerrassaan sielukasta kitarointia.
Ei kahta sanaa siitä, etteikö Luther Allison olisi ansainnut näin kattavaa kunnianosoitusta. Komea pakettihan tämä on ja juhlistaa myös saksalaisen Ruf Recordsin 30-vuotisjuhlavuotta. Se ei ole sattumaa, sillä Thomas Ruf kiinnitti Luther Allisonin levymerkilleen heti sen perustamisvuonna 1994.
Harri Aalto
(julkaistu BN-numerossa 4/2024)